MPK Wrocław - autobusy są. Nie ma, komu ich prowadzić?
Na 4988 "strat kursów" w okresie styczeń-połowa lutego (2024), a więc kursów niezrealizowanych lub nieukończonych, składa się jedynie 91 takich, które wynikały z braku pojazdu. MPK i jego podwykonawcy dysponują więc odpowiednią flotą. Autobusów jest na tyle dużo, że są one w stanie pokryć wszystkie linie.
Zobacz też: Atak hakerski i wyciek danych we Wrocławiu. Mogą być wykorzystane do zawierania umów, brania kredytów
Problem jest z obsadą, a raczej - jej brakiem. Nawet 2532 "strat kursów" wynikało z braku kierowców. Podobna liczba, bo dokładnie 2364 kursy wynikały z tzw. zdarzeń losowych. Są to awarie, zatrzymania, zmiany trasy.
Największe problemy pojawiały się m.in. 9 i 10 stycznia, kiedy łącznie nie udało się zrealizować prawie 500 kursów. 18 stycznia był dniem rekordowym z aż 273 "stratami" kursów. Wcale nie lepiej było 15 lutego (219 "strat"). Najspokojniej na mieście było 14 stycznia, kiedy tylko 12 razy autobusy nie ukończyły swoich kursów lub w ogóle nie wyjechały na wrocławskie ulice.
Zobacz też:
Tramwaje zdane na łaskę zdarzeń losowych
Nieco lepiej jest w przypadku kadry prowadzącej wrocławskie tramwaje. W okresie styczeń-połowa lutego motorniczych zabrakło 832 razy. Zdecydowanie rzadziej kursy nie były realizowane niż w przypadku innych zdarzeń. Takich było 1487.
- "Awaria" to każda awaria pojazdu w mieście, który wykonuje przewóz liniowy. Zatrzymanie w ruchu jest z kolei konsekwencją np. źle zaparkowanego samochodu, wypadku z udziałem pojazdów obcych, które uniemożliwiają przejazd naszych autobusów i tramwajów - wyjaśnia "Gazecie Wrocławskiej" Katarzyna Pawlak, rzeczniczka MPK Wrocław.
W MPK wciąż brakuje kierowców i motorniczych
Brak obsady oznacza z kolei sytuację, w której kierowca przypisany do danej brygady bierze urlop na żądanie, bądź L4 i nie ma innego rezerwowego kierowcy, który mógłby obsłużyć daną brygadę. Powodem braku obsady mogą być również wakaty na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w sierpniu 2023 roku brakowało ok. 85 osób do pracy. Na początku 2024 roku ta liczba dobiła setki.
Czy kilka tysięcy niezrealizowanych kursów MPK to dużo? W przypadku prawie milionowego miasta, kilkudziesięciu linii autobusowych i kilkunastu tramwajowych, nawet powyżej 200 "straconych" kursów dziennie jest zaledwie ułamkiem. Co nie oznacza, że każdy dojeżdża w dane miejsce na czas lub bez utrudnień. A tych we Wrocławiu jest coraz więcej.
Prowadziliśmy symulator do szkolenia motorniczych. Zobacz!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?