MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy nowoczesne autobusy będą jeździły do podwrocławskich miejscowości? Padły konkretne terminy

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Łącznie 69 fabrycznie nowych autobusów, zacznie wkrótce obsługiwać połączenia z Wrocławia do Wiszni Małej, Czernicy i Długołęki. Urząd miasta wybrał operatora większości połączeń i zapowiada, kiedy nowoczesne pojazdy wyjadą na ulice Wrocławia i aglomeracji.

Fabrycznie nowe autobusy połączą Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą

Nowoczesne autobusy linii "dziewięćset-" połączą Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą. Każdy z fabrycznie nowych pojazdów będzie klimatyzowany, niskopodłogowy, wyposażony w Wi-Fi, USB oraz defibrylator AED, a także spełni najwyższe normy emisji spalin, czyli Euro 6D. Co szósty z nich będzie elektryczny.

To nie koniec nowości. Dla pasażerów podróżujących w zasięgu aglomeracji wrocławskiej, udostępniona zostanie możliwość zakupu biletu za pomocą karty płatniczej w "kasowniku". Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu dwóch osób na wózkach inwalidzkich oraz będą miały szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności i z niepełnosprawnościami.

Miasto wybrało operatora części połączeń. Co z resztą?

Urząd miasta wybrał operatora, który dostarczy nowoczesne pojazdy i obsłuży nimi wybrane połączenia - głównie we wschodniej i południowej części aglomeracji wrocławskiej. Zostało nim konsorcjum spółek Kłosok oraz Jutrans, za kwotę ponad 456 mln złotych. Wykona dwa zadania z dostępnych czterech w przetargu. Pierwsze z zadań (obsługa głównie północnego obszaru aglomeracji) zostanie powtórzone ze względu na zbyt wysoką cenę.

- Negocjacje ruszą niebawem, organizatorzy przetargu zaproszą do negocjacji „najważniejszych graczy” zajmujących się przewozem osób w regionie – mówi Tomasz Sikora z Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Ostatnie, czwarte zadanie, zostało unieważnione.

- Czwarte zadanie unieważniono z uwagi na brak ofert. Były to linie, które są obecnie obsługiwane przez MPK. Organizatorzy chcieli sprawdzić, czy są operatorzy prywatni, którzy byłyby zainteresowani ich obsługą. Ponieważ nie pojawiły się żadne oferty, miasto i gminy aglomeracji zyskały pewność, że MPK jest optymalnym operatorem dla tych tras. Miejski przewoźnik dalej będzie te linie obsługiwał swoimi pojazdami – komentuje Tomasz Sikora.

Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie aglomeracyjne?

Obsługa połączeń aglomeracyjnych w ramach wszystkich trzech zadań to koszt około 700 mln złotych brutto. Operatorzy wyłonieni w postępowaniu przetargowym zapewnią do obsługi linii łącznie 69 fabrycznie nowych autobusów (11 z nich to "elektryki", ich liczba w czasie trwania umowy może wzrosnąć o kolejne trzy). Na ich dostarczenie oraz rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy.

- To oznacza, że jeśli uda się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku tygodniach, nowe pojazdy wyjadą na ulice Wrocławia i aglomeracji w II kwartale 2025 roku – zapowiada Tomasz Sikora z urzędu miasta.

Obecnie 27 linii aglomeracyjnych obsługują 72 autobusy. Po inwestycji, będzie ich ponad 100, a liczba linii zwiększy się do 32. Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany aktualnie rozstrzygany przetarg – nowe autobusy wykonają prawie 30 milionów wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska