Spis treści
Będzie rozbudowa istniejącej A4. GDDKiA nie wybuduje nowej autostrady
Autostrada A4 na Dolnym Śląsku, pamiętająca jeszcze niemieckich projektantów, jest niedostosowana do dzisiejszych standardów. Nie posiada pasa awaryjnego, brakuje parkingów. Wjazdy i zjazdy na węzłach są zdecydowane za krótkie, samych węzłów jest zbyt dużo. Codziennie jeździ nią kilkadziesiąt tysięcy pojazdów, najwięcej pod Wrocławiem.
Jest często zakorkowana, a nawet zablokowana. Powody? Zbyt duże natężenie ruchu, prace drogowe i niemal codzienne wypadki. Niestety, wśród nich nie brakuje śmiertelnych. Czyni to "autostradę" A4 jedną z najniebezpieczniejszych dróg w Polsce. A samochodów z niej korzystających będzie tylko przybywać.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad brała pod uwagę głównie dwa pomysły na modernizację drogi:
- budowę całkowicie nowej nitki autostrady prowadzącej na południe od Wrocławia, omijającej Bielany Wrocławskie, włączającej się do istniejącej autostrady na wysokości Kostomłotów lub Nowej Wsi Kąckiej (przykładowo, jeden z wariantów zakładał drogę przez m.in. Wierzbice, Olbrachtowice i Nową Wieś Kącką pod Kątami Wrocławskimi),
- rozbudowę istniejącego śladu.
Drogowcy zdecydowali się na rozbudowę istniejącej autostrady A4, odrzucając pomysł budowy nowej nitki pod Wrocławiem. Z przeanalizowanych przez nich dokumentów jednoznacznie wynikało, że największy ruch generują kierowcy zmierzający do i z Wrocławia. W tej sytuacji nowy przebieg autostrady A4, który całkowicie omijałby węzeł bielański, okazał się niemożliwy do przyjęcia.
Oba warianty mają swoich zwolenników i przeciwników. 13 marca 2024 r. GDDKiA poinformowała "Gazetę Wrocławską", że nie zmieniła swojego zdania i wybrany wariant to rozbudowa starego śladu: z dwóch pasów ruchu w każdą stronę, bez pasa awaryjnego do trzech pasów ruchu w każdą stronę, razem z pasem awaryjnym.
- Rozbudowa istniejącego śladu ma polegać na budowie jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożeniu ruchu na wybudowaną jezdnię – opisuje Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wstępne plany zakładają także likwidację węzłów drogowych: Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pola, Mikołajowice, Wądroże Wielkie, Udanin i Gościsław. Podwrocławski węzeł Pietrzykowice będzie również zlikwidowany i zastąpiony nowym węzłem: Strzeganowice. Pozostałe węzły: Legnica Południe, Legnica Wschód, Budziszów, Kostomłoty i Kąty Wrocławskie, Wrocław Południe, Bielany Wrocławskie i Wrocław Wschód zostaną przebudowane i zwiększona zostanie ich przepustowość. Na wysokości Jadwisina, GDDKiA zbuduje parking na 92 ciężarówki – będzie to jeden z największych parkingów w Polsce. Zaplanowano na nim także lądowisko dla helikopterów.
Na czym stoi teraz rozbudowa autostrady A4? Kiedy zostanie poszerzona?
Przypomnijmy, że modernizacja obowiązuje od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, znajdującego się między Bolesławcem i Legnicą (zjazd na autostrady prowadzące w stronę Niemiec: A4 i A18). Rozbudowa została podzielona na dwa odcinki: Krzyżowa (bez węzła) - Legnica Południe (bez węzła) oraz Legnica Południe (z węzłem) – Wrocław Wschód (bez węzła).
W przypadku odcinka Krzyżowa – Legnica Południe, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nadal rozpatruje dwa wnioski o wydanie decyzji środowiskowych. To pierwszy etap do rozpisania przetargów w trybie projektuj i buduj. GDDKiA zdradza, że decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej planuje otrzymać w 2027 roku. Budowa tego odcinka ma trwać w latach 2027-2029.
W połowie 2024 r. GDDKiA złoży dwa wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla odcinka Legnica Południe – Wrocław Wschód. W tym przypadku ostateczne zezwolenie na roboty drogowe chce uzyskać w 2028 r., a rozbudowa ma odbyć się w latach 2028-2030.
- Wszystkie podane powyżej informacje są zgodne ze stanem wiedzy na 13 marca 2024 r., a planowane terminy zostaną dochowane przy założeniu braku jakichkolwiek opóźnień i nieprzewidzianych okoliczności – zaznacza Magalena Szumiata z GDKKiA.
Przeczytaj także:
- "Oblali mnie benzyną i podpalili!" Pożar wiaty śmietnikowej we Wrocławiu | ZDJĘCIA
- Piłeś i siadasz za kółko? Stracisz auto! Dziś wchodzą w życie nowe przepisy
- 50-letni Dolnoślązak w Top Model. Udowadnia, że wiek to tylko liczba. Zobacz zdjęcia
- Napad na mennicę we Wrocławiu. Policja szuka tego mężczyzny! Rozpoznajesz?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?